sobota, 13 maja 2017

Zielonym do dołu?

Papryka słodka
Z racji dość małej przestrzeni balkonowej postanowiłem sprawdzić coś nowego, a mianowicie uprawę papryki do góry nogami. Na pierwszą odmianę wybrałem papryka słodka. Wysiałem ją w październiku 2016 z nasiona z zakupionej w sklepie papryki . Rosła w małej doniczce o średnicy 15cm i wysokości 8 cm i obecnie mierzy ok 95 cm. Już w zeszłym roku zaplanowałem taką uprawę po inspiracjach z youtube'a. 
Aby posadzić paprykę korzeniami w górze potrzeba:
- wiaderka lub innego pojemnika z uchwytem - ja użyłem 10l wiaderka z rączką
- filtr do kawy lub kawałek siatki jakiej używa się np. w wentylatorach
- punkt podwieszenia - np. hak
Na początek wywierciłem otwory w balkonie nad moim balkonem, następnie wbiłem korki rozporowe i wkręciłem haki. Kolejnym krokiem to wycięcie otworu w dnie wiaderka o średnicy około 5-6 cm. Od środka przykleja się siatkę lub filtr do kawy, aby ziemia z wiaderka nie wysypywała się przez otwór. Następnie należy przełożyć przez otwór i siatkę bryłę korzeniową przesadzanej rośliny. W przypadku mojej papryki bryła była dość szeroka, dlatego wypłukałem ziemię by mogła przejść przez otwór w wiaderku. Kolejnym punktem to wsypanie ziemi do wiaderka. Ostatni etap to powieszenie wiaderka na haku.
Oprócz tej papryki w ten sam sposób będę uprawiał 2 odmiany pomidorów koktajlowych oraz jedną odmianę chili - ale jeszcze nie wybrałem ochotniczki. Poniżej fotorelacja z przesadzania.


Użyte kołki i haki
Wycięty otwór i przyklejona siatka w dnie wiaderka
Wycięty otwór i przyklejona siatka w dnie wiaderka - widok na dno
Rzut na doniczkę, łyżka stołowa jako skala
Przygotowanie do przesadzenia
Wyjęcie z doniczki
Przyłożenie do wiaderka - jak widać bryła jest za duża i nie przejdzie przez otwór
Płukanie bryły i wymywanie ziemi
Bryła o zmniejszonej objętości
Gotowa do przesadzenia papryka
Tak prezentuje się bryła korzeniowa
Rozmiar bryły pasuje do otworu
Korzenie przechodzą przez otwór
Korzenie w wiaderku, na dnie widać przyklejoną siatkę
Przygotowanie do nasypania ziemi
Widok na zasypaną ziemią bryłę korzeniową i wychodzącą przez otwór łodygę
Przesadzona papryka w pełnej krasie - zielonym do dołu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz